Osoby, które prowadzą działalność gospodarczą w naszym kraju nie muszą posiadać odrębnego konta dla firmowych finansów. Jest to zgodne z obowiązującymi przepisami prawa, jednak tak naprawdę nie jest to sytuacja komfortowa.Gospodarka
Zakładając własną firmę naprawdę warto zastanowić się nad tym, aby finanse firmowe oddzielić od tych prywatnych.
Korzyści z posiadania konta firmowego
Przede wszystkim to, że osobiste finanse zostaną oddzielone od tych firmowy ułatwi prowadzenie księgowości. Należy też pamiętać o tym, że oddzielając finanse firmowe i osobiste zabezpieczamy interesy swojej rodziny na wypadek na przykład zablokowania firmowych pieniędzy. Do tego w firmach, które mają konto firmowe kontrola przeprowadzana przez pracowników Urzędu Skarbowego jest prostsza.
Jak założyć konto firmowe?
Konto firmowe można założyć udając się osobiście do oddziału wybranego przez siebie banku, można to zrobić także przez internet. Bardzo często do wniosku o założenie kontra firmowego należy dołączyć dokumenty, które dotyczą firmy. Do ważnych dokumentów, których może zażądać od nas bank należą między innymi:
– NIP;
– numer Polskiej Kwalifikacji Działalności;
– numer RGON.
Osoby prowadzące działalność gospodarczą, które składają wniosek o założenie konta firmowego muszą podać również nazwę i adres firmy, numer telefonu oraz adres poczty elektronicznej – o ile takowy posiadają. To jeszcze nie są wszystkie dokumenty potrzebne do tego, aby móc założyć firmowe konto. Wybierając się do banku czy też wypełniając wniosek przez internet należy mieć przy sobie dowód osobisty. Znajdują się w nim wszystkie dane, które odnoszą się do właściciela firmy:
– imię i nazwisko;
– numer PESEL;
– adres zameldowania i zamieszkania.
We wniosku niezbędne będzie podanie także prywatnego numeru telefonu i prywatnego adresu poczty elektronicznej. Większość banków wymaga dokumentów, które zostały przez nas wymienione. W przypadku zakładania konta przez internet potrzebne są takie same dokumenty. Zakładając konto firmowe, warto zastanowić się nad wybraniem banku, w którym mamy założony ROR. Da nam to możliwość wykonywania natychmiastowych, bezprowizyjnych przelewów między kontami. O tym, że założyliśmy firmowy rachunek mamy obowiązek powiadomić Urząd Skarbowy oraz Zakład Ubezpieczeń Społecznych.
Jakie jest dobre konto firmowe?
Oczywiście takie, którego prowadzenie i korzystanie kosztuje jak najmniej. Wiele banków nie pobiera obecnie żadnych opłat za prowadzenie firmowego konta. Taka sytuacja nie zawsze jednak jest w rzeczywistości korzystna – bank może pobierać niewielką opłatę za prowadzenie konta, ale w zamian może oferować darmowe lub realizowane za niewielką opłatą przelewy. Dlatego też zanim podpiszemy umowę powinniśmy porównać oferty kilku banków, aby wybrać ten, którego propozycja jest dla nas najbardziej atrakcyjna. Warto też wiedzieć o tym, że koszty, które ponosimy w związku z kontem firmowym, możemy wliczyć w koszty uzyskania przychodu. Aby wydatki te rozliczyć nie jest nam potrzebna faktura VAT. Wystarczy wydruk lub wyciąg z konta.